Concept




Wat is het Tri-Aktiv concept?

In 1986 heeft de YMCA in Bergen/Noorwegen een aandelen-spel ontwikkeld met een bijzonder lokaal karakter. Het was de bedoeling dit spel aan te wenden ten behoeve van Fondsenwerving.


Logo's van plaatselijke bedrijven werden op het spelbord afgedrukt evenals op aandelenbewijzen. Hierdoor werd, naast lokale herkenbaarheid, voor de deelnemende bedrijven publicitaire aandacht gecreëerd.
De adverteerders zorgden er gezamenlijk voor dat de productiekosten gedekt waren en de opbrengst van ieder verkocht spel ging voor 100% naar de fondsenwervende organisatie.

Dit project is dermate succesvol gebleken dat de YMCA besloten heeft tot een, in eerste instantie, landelijke en later globale aanpak onder de naam Tri-Aktiv; tot 1992 gevestigd te Oslo.

Momenteel is de producent Ricken te Viborg/Denemarken in het bezit van de rechten.

Triaktiv, gevestigd te 's-Hertogenbosch, is sinds 1990 licentiehouder voor de Benelux en Duitsland van dit concept.